کلبه من
کلبه من

آیا قهوه لاغر می‌کند؟ (روش های کاهش وزن با قهوه)

افرادی که قصد کاهش وزن دارند، معمولاً به‌دنبال راهکارهایی مناسب برای لاغری سریع‌تر هستند. نوشیدن شاید از خود بپرسید آیا قهوه لاغر می کند؟ بله، نوشیدن قهوه یکی از بهترین روش‌هایی است که در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، می‌توانید از آن برای لاغری استفاده کنید. در واقع کافئین موجود در انواع قهوه‌ مثل اسپرسو، قهوه فرانسه، ترک و… به کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن کمک زیادی می کند وهمین موضوع باعث چربی سوزی و لاغری شما خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با نحوه اثرگذاری قهوه بر لاغری، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

قهوه چگونه باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود؟

از مهم‌ترین خواص قهوه، بهبود عملکرد ارگان‌های مختلف بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان را می‌توان نام برد. اما علاوه بر خواص فراوان، در دانه‌های قهوه محرک‌های زیادی مثل کافئین، تئوفیلین، تئوبرومین و کلروژنیک اسید وجود دارد. همه این محرک‌ها به‌نحوی در لاغری و کاهش وزن مؤثر هستند.

کافئین در مقایسه با سایر محرک‌ها بیشترین تأثیر را در لاغری دارد. این محرک، علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، باعث تحریک سیستم عصبی و شکستن سلول‌های چربی نیز می‌شود. بنابراین قهوه یکی از بهترین مکمل‌ها برای لاغری است.

4 راهکار برای تأثیر بیشتر قهوه در لاغری

با وجود آنکه قهوه تأثیر چشمگیری در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن دارد، می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده اما مهم، تأثیر قهوه در لاغری را چند برابر کنید. در ادامه با این نکات آشنا شوید.

به مقدار کافی قهوه بنوشید

برای آنکه تأثیر این نوشیدنی را در لاغری خود مشاهده کنید، باید حداقل دو و حداکثر چهار فنجان قهوه در طول روز مصرف کنید. مصرف بیش از حد کافئین باعث بی‌خوابی و ایجاد استرس در شما شده و مصرف آن در مقدار کم، تأثیری در کاهش وزن نخواهد داشت.

فاصله زمانی را رعایت کنید

بهتر است برای تأثیر بیشتر قهوه بر کاهش وزن، فاصله زمانی مناسب را بین فنجان‌های قهوه خود رعایت کنید. به‌عنوان مثال فنجان اول را قبل از صبحانه، فنجان دوم بعد از وعده ناهار، فنجان سوم را در اواسط روز و فنجان چهارم را قبل از وعده شام صرف کنید. نوشیدن قهوه قبل از وعده‌های غذایی در کاهش اشتها نیز تأثیر زیادی دارد.

پیش از خرید قهوه به برچسب آن توجه کنید

برخی از انواع قهوه‌ها به‌دلیل داشتن شکر و خامه، کالری اضافی دارند و به‌جای آنکه بر کاهش وزن مؤثر باشند، باعث چاقی نیز خواهند شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از خرید قهوه، برچسب آن را با دقت مطالعه کنید. قهوه سیاه بیشترین تأثیر را در لاغری دارد. اگر طعم قهوه سیاه برایتان خوشایند نیست، می‌توانید از شیرین‌کننده بدون قند نیز استفاده‌ کنید.

از ورزش پس از نوشیدن قهوه غافل نشوید

انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش پس از نوشیدن قهوه، تأثیر آن در لاغری را چند برابر می‌کند. همچنین نوشیدن قهوه به‌صورت ناشتا، تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد.

کدام نوع قهوه بیشتری تأثیر را در لاغری دارد؟

قهوه‌ای که درصد کافئین بالایی دارد، تأثیر بیشتری در لاغری و کاهش وزن خواهد داشت. به‌طور کلی دانه‌های قهوه به دو دسته عربیکا و روبوستا تقسیم می‌شوند. در انواع قهوه‌ها این دانه‌ها را با درصدهای متفاوت با یکدیگر مخلوط می‌کنند.

دانه‌های عربیکا درصد پایین‌تری کافئین دارند؛ در حالی که دانه‌های روبوستا از کافئین بالایی برخوردار هستند. بنابراین اگر می‌خواهد قهوه‌ای که می‌نوشید، بیشترین تأثیر را در لاغری داشته ‌باشد، باید درصد دانه‌های روبوستا در آن بیشتر باشد. در ادامه با معروف‌ترین انواع قهوه در ایران و تأثیر آنها در لاغری آشنا شوید.

  • اسپرسو: اسپرسو یکی از پرمصرف‌ترین انواع قهوه در ایران است. این قهوه در میان ورزشکاران به‌عنوان مکملی قوی برای چربی‌سوزی استفاده می‌شود. کاهش اشتها و افزایش انرژی از دیگر ویژگی‌های اسپرسو به‌شمار می‌روند.
  • قهوه فرانسه: بسیاری از افراد به قهوه فرانسه علاقه دارند. این نوع قهوه نیز به‌دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم، باعث کاهش اشتها می‌شود و تمایل شما را به خوردن مواد غذایی پرکالری مثل شیرینی کم می‌کند. قهوه فرانسه متابولیسم بدن را نیز افزایش می‌دهد.
  • قهوه ‌ترک: قهوه ‌ترک بدون شیر و شکر، از ایجاد چربی در کبد جلوگیری می‌کند و در کاهش وزن تأثیر زیادی دارد. همچنین باعث کاهش اشتها و تنظیم قند خون نیز می‌شود.

سخن پایانی

قهوه یکی از بهترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در جهان است که علاوه بر خواص فوق‌العاده، تأثیر زیادی در لاغری و کاهش وزن دارد. در این مطلب به بررسی نحوه اثرگذاری قهوه و راهکارهایی برای افزایش تأثیر آن بر کاهش وزن پرداختیم. پس اگر قصد کاهش وزن و افزایش چربی سوزی دارید، این نوشیدنی شگفت‌انگیز را در برنامه غذایی خود جای دهید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *