کلبه من
کلبه من

کاریزماتیک یعنی چه و افراد کاریزماتیک چه کسانی هستند؟

یکی از راه های عالی برای کاریزما شدن، دقت در رفتار و حالات افراد کاریزماتیک است. نیازی نیست کپی برابر اصل کسی شوید، بلکه کافیست اسرار آن ها را کشف کرده و خودتان آن را امتحان کنید تا به مرور به شخصیت افراد کاریزما نزدیک تر شوید.

در ادامه با ما همراه شوید تا با بارز ترین خصوصیات و ویژگی های افراد کاریزماتیک و جذاب آشنا شده و با انجام تست کاریزماتیک ساده و جالب از وجود این ویژگی شخصیتی در خود مطمئن شوید!

معنی کاریزماتیک چیست؟

کاریزماتیک به طول کلی مترادف کلمات جذاب، دلربا و فریبنده است و افراد کاریزما دارای شخصیت فوق العاده قوی و پرشوری هستند که معمولا طرفداران زیادی دارند.

اما سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده باشد این است که چرا برخی افراد کاریزما و جذاب هستند و برخی نیستند؟ آیا شخصیت کاریزمایی ارثی است یا اکتسابی؟ آیا ممکن است فرد کاریزما این ویژگی خود را از دست بدهد؟

جالب است بدانید معمولا هیچ کس به صورت مادرزادی کاریزما متولد نمی شود بلکه در طول زندگی و به روش آزمون و خطا آن را در خود پرورش می دهد.

18 ویژگی شخصیتی افراد کاریزماتیک

1. شنوندگان خارق العاده ای هستند

پتی وود، متخصص زبان بدن می گوید: ” ممکن است تصور کنید افراد کاریزما از طریق کلماتی که به زبان می آورند چنین شخصیتی پیدا کرده اند اما داشتن شخصیت کاریزماتیک به رفتاری که افراد از خود نشان می دهند مرتبط است. اگر نوع رفتار شما با دیگران به گونه ای باشد که علاقه شما به فرد مقابل را نشان دهد، ناخودآگاه افراد دیگر نیز به سمت شما جذب خواهند شد.

افراد کاریزماتیک شنوندگان عالی هستند، تماس چشمی، خم شدن به سمت طرف مقابل، توجه نکردن به گوشی و سایر رفتارهای آن ها باعث می شود فرد در حال صحبت احساس کند تنها فرد در اتاق است و این حس خوبی است.

2. سوالات درستی می پرسند

افراد کاریزماتیک در گوش کردن مهارت خاصی دارند. یک شنونده خوب هرگز منتظر گذر زمان نیست تا خودش فرصت دوباره حرف زدن را پیدا کند، او به آن چه دیگران می گویند عمیقا گوش می دهد و در صورت صحبت کردن میان حرف های او، سوالاتی می پرسد تا اطلاعات بیشتری به دست آورده و مطمئن شود که مسائل مطرح شده را به خوبی درک کرده است.

3. با صدای رسا صحبت می کنند

اگرچه افراد کاریزماتیک شنوندگان خوبی هستند اما مهارت خوبی در قطع کردن صحبت دیگران در مواقع نیاز دارند. آن ها می دانند مردم تنها زمانی از قطع صحبت های خود توسط دیگران ناراحت نمی شوند که به گونه ای تشویق و تایید شده و روحیه شان تقویت شود.

یک فرد کاریزما هرگز فریاد نمی زند بلکه با صدای بلند و رسا تاثیر عالی روی شنوندگان خواهد گذاشت.

4. احساسات خود را نشان می دهند

احساسات هرچه که باشد، چه مثبت و چه منفی، باید با حرکات بدن و کلماتی که به زبان می آید هماهنگ باشد. شخصیت های جذاب و کاریزما هنگام بیان احساسات، چهره بی حالت و خنثی ندارند، این افراد هنگامی که خوشحال هستند حس شادی را نشان داده و حتی ممکن است فریادی از ته دل بزنند و زمانی که ناراحت هستند احساس خود را با حرکات عصبی یا حالتی مشابه آن بیان خواهند کرد.

5. واکنش های خود را کنترل می کنند

این افراد اگرچه در بیان احساسات خود عالی هستند در عین حال می توانند با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته اند احساسات خود را کنترل کنند. مهم نیست چقدر عصبانی باشد، او در جایی که نباید، خشم خود را نشان نخواهد داد.

6. حتی وقتی لبخند نمی زنند شاد به نظر می رسند

بدن هر فرد زمانی برای استراحت دارد که چهره و حالت او در این اوقات کاملا خنثی و بدون احساس است، جالب است بدانید افراد کاریزما حتی در این مواقع نیز شادتر از دیگران به نظر می رسند. مردم جذب کسانی می شوند که زبان بدن آن ها حتی بدون لبخند زدن حس گرمی و صمیمیت به آن ها القا می کند.

شما هم می توانید امتحان کنید، با دقت به خودتان در آینه نگاه کنید. اگر چهره تان در حالت خنثی، بیشتر به سمت ناراحت بودن گرایش دارد توصیه می شود تغییراتی در حالت چهره، نحوه نشستن و ایستادن خود ایجاد کنید.

7. همدلی می کنند حتی بدون گفتن یک کلمه!

فرد کاریزماتیک در همدردی کردن با دیگران عالی عمل می کند. هنگام صحبت با کسی که دچار غم و اندوه شدید است لبخند به چهره نمی آورد، بلکه با حالات چهره و بدن، همدردی اش را به طرف مقابل نشان داده و با این که در این لحظات هیچ کلامی به زبان نمی آورد اما فرد مقابل کاملا این همدردی را احساس می کند .

8. از حرکات رو به بالا استفاده می کنند

زبان بدن به سمت بالا مانند بالا نگه داشتن سر، گوشه های لب به سمت بالا و بلند کردن بازوان از ویژگی های افراد کاریزماتیک است که فرد را شادتر نشان می دهد. این حرکات نشانه شخصیت های رهبر است و حسی بی نظیر توام با اعتماد به دیگران القا می کند.

تحقیقات نشان می دهد حرکات رو به بالا در افراد باعث تولید ماده شیمیایی به نام اندروفین شده و اثر شگفت انگیزی روی خلق و خوی خود فرد باقی خواهد گذاشت.

9. ارتباط چشمی بدون خیره شدن برقرار می کنند

افراد جذاب با دیگران تماس چشمی برقرار می کنند که نشاندهنده دقت بالای آن ها در گوش کردن به طرف مقابل است. این تماس چشمی کاملا حرفه ای انجام می شود. فرد کاریزما به کسی زل نمی زند یا با خیره شدن به دیگران باعث رنجش و ناراحتی آن ها نمی شود.

این اشخاص از قدرت تماس چشمی به همراه لبخند و تکان دادن سر برای جذب دیگران استفاده می کنند.

10. احساسات دیگران را حدس می زنند

افراد کاریزماتیک برای درک احساسات طرف مقابل فقط به حالت های چهره بسنده نمی کنند زیرا کنترل حالات صورت اولین چیزی است که افراد برای پنهان کردن افکار خود انجام می دهند.

شخصیت کاریزما به چیزی فراتر از ظاهر فرد توجه می کند، از جمله به نشانه های ظریف و ناسازگای های چهره که ممکن است یک لبخند زورکی یا اضطراب ناشی از اشتباه باشد.

11. برای سلام و خداحافظی کردن وقت می گذارند

شخص کاریزماتیک سلام و خداحافظی های طولانی دارد، او هنگام دیدن دیگران هیجان و احساس خود را بروز داده و به گفتن جملاتی که صرفا جهت ادب یا تشریفات باشد بسنده نمی کند. این افراد، خاص و جذاب به نظر می رسند زیرا به دیگران احساس خاص و مهم بودن القا می کنند.

12. با گروه ها و فرهنگ های مختلف آشنا می شود

فرد کاریزما سعی می کند با افراد مختلف از نسل ها، فرهنگ ها و تیپ های گوناگون ارتباط برقرار کند و این باعث جذابیت بیشتر او می شود. این افراد با افراد متفاوت برخورد کرده، با انواع شخصیت ها آشنا می شوند و همین امر تجربه کافی برای رویارویی با شرایط گوناگون را به آن ها می دهد.

13. هنگام صحبت کردن تصویرسازی می کنند

این افراد هنگام سخنوری میان افراد مختلف طوری صحبت می کنند که درک بهتری به طرف مقابل می دهد. آن ها از مثال و تصاویر مختلف استفاده کرده و به طرز شگفت انگیزی جذاب و دوست داشتنی دیده می شوند.

” ماشینم مشکی براق است” با جمله ” ماشینم مثل پرهای کلاغ مشکی است” متفاوت است. در جمله دوم از تکنیک تصویر سازی استفاده شده و افراد کاریزماتیک در استفاده از این تکنیک عالی عمل می کنند.

14. تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می گذارند

افراد کاریزماتیک به خاطر شجاعتی که دارند از تعریف کردن داستان و تجربه های خود خجالت نمی کشند، آن ها همیشه داستان های سرگرم کننده ای دارند و دیگران از شنیدن این داستان ها لذت برده و درباره آن با هم صحبت می کنند.

15. هیجان زده هستند

دوست دارید با چه نوع آدمی بیرون بروید؟ فردی که با اشتیاق درباره همه چیز صحبت می کند و هیجان زده است یا کسی که حالات و رفتار خنثی داشته و به هیچ چیز توجه خاصی نمی کند؟!

افراد کاریزماتیک روحیه هیجانی داشته و وقتی با شما هستند درباره همه چیز و از هر دری صحبت خواهند کرد، در کنار این افراد هیچ وقت احساس کسل بودن نخواهید کرد!

16. به جزئیات توجه زیادی دارند

افراد کاریزما هنگام صحبت کردن به جزئیات توجه زیادی دارند، آن ها سوالاتی مطرح کرده و صحبت را با توجه به زبان بدن طرف مقابل هدایت می کنند. فرد جذاب در شرابط مختلف آمادگی صحبت کردن درباره همه چیز را خواهد داشت، از طلا و جواهراتی که استفاده می کند گرفته تا تپق هایی که در آخرین سخنرانی محلی زده است.

17. ریسک پذیر هستند

همه از شکست می ترسند اما شخصیت کاریزماتیک با شکست خوردن شانه خالی نمی کند. او به کسی که دوست دارد پیشنهاد قرار ملاقات می دهد، برای به دست آوردن شغلی که هیچکس از او انتظار ندارد رزومه می فرستد و معمولا هم به چیزهایی بیشتر از حد انتظار دست پیدا می کند.

18. بسیار فعال هستند

افراد جذاب و کاریزماتیک طرفداران زیادی دارند زیرا معمولا در اجتماع و ارتباط با دیگران بوده و با فعالیت های مختلف از جمله باشگاه، مدرسه، کلوب های اجتماعی و غیره سعی می کند در کارهای گروهی شرکت کند.

یک فرد کاریزماتیک را هرگز مدت های طولانی جلوی تلویزیون نخواهید دید!

افراد کاریزماتیک تاریخ

جالب است بدانید کاریزما بودن مطلقا به معنای محبوب بودن میان همه مردم نیست و چه بسا افراد کاریزماتیک مشهوری که مورد تنفر یک ملت بوده یا در طول تاریخ از آن ها به بدی یاد می شود.

در ادامه به چند نمونه از مشهورترین شخصیت های کاریزماتیک در طول تاریخ اشاره خواهیم کرد که شاید به برخی از آن ها علاقه داشته و از تعدادی متنفر باشید. افرادی مانند :

وینستون چرچیل، رابی ویلیامز، آدولف هیتلر، گاندی، مدونا، جان اف.کندی، مرلین مونرو، اپرا وینفری، جیم موریسون، مارتین لوتر کینگ، رونالد ریگان، باراک اوباما، کلارک گیبل، همفری بوگارت و غیره.

هرچند همگی این افراد از جمله افراد کاریزما در طول تاریخ هستند اما شخصیت های متفاوتی داشته و هر یک دارای خصوصیات منحصر به فردی است که او را از دیگران متمایز می کند.

به عنوان مثال جیم موریسون، خواننده گروه ارکستر “The Doors” از تاثیرگذارترین افراد کاریزماتیک در موسیقی راک و در عین حال از اعتیاد به الکل و مواد مخدر، افسردگی و حوادث منفی در زندگی اش رنج برده است.

جان اف.کندی از مشهورترین روسای جمهور آمریکا است که دوران کودکی خوب داشته، هیچ گاه از مواد مخدر استفاده نکرد و در طول جنگ جهانی دوم محبوبیت زیادی میان ملت آمریکا پیدا کرد.

هر دو این افراد کاریزماتیک بوده اند اما شاید تعداد شباهت های آن ها به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. بنابراین نمی توان گفت کاریزما بودن فرمول ثابتی دارد!

خبر بد این که ممکن است فردی به عنوان شخصیت کاریزماتیک شناخته شده و بعد از مدتی به دلایل مختلف این ویژگی را از دست بدهد و خبر خوب این که مهم نیست چند بار این اتفاق بیفتد، همیشه می توان دوباره به جمع افراد کاریزماتیک و جذاب پیوست.

تست کاریزماتیک

در ادامه تست جالبی برای تعیین شخصیت کاریزماتیک افراد قرار داده ایم. این تست در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی و وال استریت ژورنال منتشر شده است.

6 سوال زیر را به دقت خوانده و به هر یک امتیازی بین 1 تا 5 بدهید و در پایان نتیجه تست را مطالعه کنید.

من کسی هستم که :

در یک جمع مورد توجه هستم؟
قدرت نفوذ روی دیگران را دارم؟
می دانم چگونه یک گروه را رهبری کنم؟
دیگران با من احساس راحتی می کنند؟
اغلب اوقات به مردم لبخند می زنم؟
می توانم با هر کسی همراه شده و ارتباط برقرار کنم؟

نتیجه تست

امتیازات کسب شده را جمع کرده و حاصل را به عدد 6 تقسیم کنید تا عدد جذابیت خود را به دست آورید.
اگر این عدد بیشتر از 3.7 است تبریک می گوییم! شما بیشتر از افراد معمولی جذاب و کاریزما هستید.

منبع: rd – independent

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *