کلبه من
کلبه من

مهمترین مضرات سخت کوشی بیش از حد برای سلامتی

سخت کوشی عموما به عنوان یک صفت مثبت برای افراد استفاده می‌شود و همگان اعتقاد دارند افراد سخت کوش موفق تر از سایرین هستند. اما علیرغم مزایایی که از سخت کوشی نصیب ما می‌شود، معایبی نیز برای ما به همراه دارد.

۱. اختلال در خواب

داشتن الگوی خواب مناسب برای ایجاد تعادل در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در برنامه‌ی روزانه‌مان باید زمان کافی برای کار و استراحت وجود داشته باشد. اگر در ساعت‌های غیرمعمول کار می‌کنیم، حتما به تداخل خواب دچار می‌شویم و این اختلال از مضرات سخت کوشی بیش از حد است.

۲. خستگی

زندگی نامتعادل باعث خستگی ما می‌شود. کارکردن طولانی مدت می‌تواند باعث خستگی فیزیکی و ذهنی ما شود. بنابراین، کار کردن در ساعت‌های مشخص برای ما حائز اهمیت است. کار کردن طولانی مدت باعث می‌شود به استرس دچار شویم. در نتیجه، شرایط ذهنی و روانی پر استرس باعث خستگی فیزیکی ما می‌شود.

۳. کاهش کارآیی

کار کردن طولانی مدت، کارآمد و مفید نیست. ناکارآمدی باعث کاهش بهره‌وری می‌شود. درنتیجه، نمی‌توانیم بهترین کار و فعالیت‌مان را در ساعات کاری از خود نشان دهیم و از این رو کاهش کارایی از مضرات سخت کوشی بیش از حد است.

۴. فشار

کار نامتعادل محرک استرس است. محدودیت‌های زمانی، قرار ملاقات‌ها، کار زیاد، همه می‌توانند باعث استرس ذهنی و روانی ما شوند. استرس ذهنی و روانی باعث بروز مشکلات فیزیکی نیز می‌شود. بنابراین، مدیریت ساعات کاری به‌گونه‌ای که بتوانیم بدن‌مان را در شرایط سلامت نگه داریم بسیار اهمیت دارد.

۵. تغییرات رفتاری

ممکن است به‌خاطر سخت کوشی تغییراتی در رفتار افراد رخ دهد. ممکن است افراد بسیار عصبی و افسرده شوند. آن‌ها پیش از این چنین شرایطی را تجربه نکرده‌اند. این احساسات بیشتر در بانوان دیده می‌شود زیرا آن‌ها هم در خانه بسیار کار می‌کنند و هم در محل کار. پیش از آن‌که تحت تأثیر چنین احساساتی قرار بگیریم باید دلایل آن را شناسایی کنیم.

۶. تغییرات فیزیکی

سخت کوشی نامتعادل می‌تواند باعث بروز تغییرات فیزیکی شود. افراد در چنین شرایطی با افزایش وزن یا کاهش وزن در برهه‌هایی از زمان مواجه می‌شوند. به‌عنوان مثال، کار زیاد برای ساعت‌های طولانی باعث استرس و خستگی می‌شود. بنابراین، مهم است افرادی که زیاد کار می‌کنند به سلامت‌شان بها دهند و سطوح استرس مرتبط با کارشان را کاهش دهند.

۷. ناتوانی فیزیکی

اگر ساعت‌های طولانی کار می‌کنید، بدن‌تان سطحی از استرس را تجربه می‌کند که باعث می‌شود به کلسترول و فشار خون بالا دچار شوید. این دو مورد باعث بروز مشکلات شدید سلامتی، به‌ویژه برای قلب، می‌شوند. بنابراین، تعادل سلامتی‌تان را حفظ کنید و به آن بها دهید.

برای این‌که بهترین نتیجه را از سخت کوشی‌تان ببرید و به سلامت‌تان نیز بپردازید، به نکات زیر توجه کنید.

۵ نکته برای کسانی که به سخت کوشی مشغول هستند:

۱. میان وعده

خالی نگه داشتن شکم در زمانی که سخت مشغول کار هستید اصلا ایده‌ی خوبی نیست. اگر وقت کافی برای صرف وعده‌های غذایی‌تان ندارید، حداقل از میان‌وعده‌ها استفاده کنید. بااین‌حال، باید به خاطر داشته باشید میان وعده‌ای که میل می کنید سالم باشد. مصرف میان وعده‌های سالم با فواصل منظم می‌تواند به افزایش یا جذب انرژی‌تان کمک کند و خلق وخوی‌تان را بهتر کند.  از مصرف هله و هوله به‌عنوان میان وعده اجتناب کنید. هله و هوله باعث سیر شدن سریع ما می‌شود ولی مصرف بیش از اندازه و مکرر آن‌ها تأثیرات منفی بر سلامتی خواهد داشت.

۲. عدم اجبار خود

فرقی نمی‌کند چه میزان مشغولیت داشته باشید، نباید از سلامتی‌تان غافل شوید. اگر احساس خستگی می‌کنید استراحت کنید. استراحت کردن بسیار مهم است زیرا نه تنها بدن‌مان بلکه مغزمان را نیز استراحت می‌دهیم. اگر زمانی‌که بدن‌مان نشانه‌های خستگی را به مغز ارسال می‌کند استراحت نکنیم، استراحت بعد از آن بی‌فایده خواهد بود. مجبور کردن خودتان به کار کردن در زمانی که بدن به استراحت نیاز دارد هیچ نتیجه‌ای جز بیماری با خود به‌همراه نخواهد داشت.

۳. تنظیم وقت خواب

باید زمان خواب‌مان را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که ۷-۸ ساعت در روز استراحت داشته باشیم. کمبود خواب باعث می‌شود بدن‌مان به سادگی دچار خستگی شود، زیرا تولید کورتیزول در بدن افزایش می‌یابد.

۴. نوشیدن آب

کم آب شدن بدن باعث سست شدن بدن می‌شود. در نتیجه، نمی‌توانیم در طول این زمان که دچار کم آبی شده‌ایم به خوبی کار کنیم. بنابراین، باید نیاز بدن‌مان به مایعات را با نوشیدن آب جبران کنیم. باید روزمان را با نوشیدن ۱-۲ لیوان آب شروع کنیم. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز باعث می‌شود بدن‌مان هیدراته بماند.

۵. بررسی سلامت بدن به‌صورت منظم

ما می‌بایست برای بررسی منظم سلامت بدن‌مان برنامه‌ریزی داشته باشیم. این بررسی می‌تواند ماهیانه یک بار یا دو ماه یک بار باشد. با بررسی منظم وضعیت سلامتی‌مان، سلامت بدن‌مان به‌گونه‌ای ارزیابی می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف یا ناراحتی‌های شدید را به حداقل می‌رساند.

منبع: drhealthbenefits

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *