کلبه من

آیا برنج خراب می شود؟

عمومی

۶ تیر ۱۴۰۱ 296 بازدید
کلبه من

آیا برنج خراب می شود؟

برنج از مواد غذایی آسان پخت و پر طرفدار در میان مردم نقاط مختلف جهان می باشد و به عنوان ماده غذایی اصلی در میان اکثر خانوارهای ایرانی شناخته شده است، به همین دلیل معمولا چند کیسه از آن در آشپزخانه منزل همه ما یافت می شود که گاهی از ماه ها قبل آن ها را خریداری کرده ایم.

افرادی که عادت دارند برنج مصرفی خانواده خود را به صورت یک جا و در مقادیر زیاد خریداری کنند معمولا نگران این مسئله هستند که آیا برنج خام بهترین تاریخ مصرف دارد و اگر این طور است تا چه زمانی می توان از آن استفاده کرد؟

در ادامه مطلب به این موضوع پرداخته ایم و قصد داریم درباره مدت ماندگاری برنج خام و پخته صحبت کنیم.

آیا برنج خراب می شود؟

مدت ماندگاری برنج – چه به صورت خام یا پخته – تا حد زیادی به نحوه نگهداری از آن بستگی دارد.

به طور کلی برنج سفید نپخته بر خلاف برنج قهوه ای، در صورت نگهداری صحیح ماندگاری نا محدود دارد.

برنج سفید پخته اگر در یخچال نگهداری شود حدود 4 تا 6 روز قابل استفاده است، این مدت زمان گاهی به یک هفته یا یکی دو روز بیشتر نیز افزایش می یابد اما بهتر است زودتر مصرف شود.

برای نگهداری برنج پخته بیش از 5 روز بهتر است آن را داخل فریزر قرار دهید تا مطمئن شوید خراب نمی شود. مدت زمان ماندگاری برنج پخته در فریزر طولانی و تقریبا نا محدود است اما توصیه می شود آن را طی مدت 4 تا 6 ماه مصرف کنید تا بهترین کیفیت را داشته باشد.

نحوه نگهداری برنج

برنج از مواد غذایی اصلی ما محسوب می شود که معمولا آن را به صورت عمده خریداری کرده و حتی هنگام پخت نیز برای صرفه جویی در زمان، مقادیر زیادی از آن را همزمان می پزیم تا برای چند وعده مصرف کنیم.

نگهداری برنج نپخته چندان سخت نیست، کافی است کیسه ها را در مکان خشک و خنک در انباری آشپزخانه خود قرار دهید و بعد از باز کردن درب کیسه، دانه های برنج را به ظرف بدون هوا یا کیسه فریزر منتقل کنید.

مهم ترین نکته در مورد نگهداری برنج این است که خشک و بدون هر گونه رطوبت باشد و از آلودگی و حشرات دور نگه داشته شود.

برنج خام را می توان در یخچال یا حتی فریزر نیز نگهداری کرد، برای قرار دادن برنج نپخته در یخچال لازم است آن را داخل ظرف بدون هوا یا نایلون زیپ دار قرار دهید و اگر قصد دارید برنج را داخل فریزر نگهداری کنید بهتر است از  کیسه های فریزر استفاده کنید و قبل از بستن درب آن مطمئن شوید هوا داخل کیسه باقی نمانده باشد.

پس از پختن برنج دو انتخاب پیش روی شما قرار دارد: اگر می خواهید برنج پخته را در مدت زمان کمتر از 5 روز مصرف کنید آن را داخل یخچال قرار دهید و مطمئن شوید که درب آن محکم بسته شده باشد اما برای نگهداری طولانی مدت لازم است برنج را داخل فریزر قرار دهید.

قبل از قرار دادن برنج پخته داخل یخچال، حتما به مدت حداقل 15 تا 20 دقیقه منتظر بمانید تا برنج خنک شود.

نحوه فریز کردن برنج پخته

برنج پخته را به تعداد وعده های غذایی مورد نظر تقسیم کرده و بگذارید در دمای اتاق خنک شود. سپس آن ها را به داخل کیسه های مخصوص فریزر منتقل کرده، هوای کیسه ها را خالی کنید و درب آن ها را خوب ببندید.

در صورت تمایل می توانید برچسب نام و تاریخ به آن ها اضافه کرده و سپس داخل فریزر قرار دهید.

کیسه های فریزر بهترین گزینه برای انجماد طولانی مدت برنج هستند، اگر می خواهید تنها یک یا دو هفته برنج را فریز کنید می توانید از ظروف مخصوص فریزر برای این منظور استفاده کنید.

برای استفاده از برنج پخته منجمد نیز می توانید به چند روش اقدام کنید:

  • استفاده از مایکروویو: برنج منجمد را با حرارت ملایم گرم کنید و زمانی که یخ آن باز شد حرارت را افزایش دهید، اگر برنج خشک است یک یا دو قاشق غذا خوری آب به آن اضافه کنید.
  • تابه نچسب: برنج را داخل تابه و روی حرارت ملایم قرار دهید تا یخ آن باز شود، سپس حرارت را افزایش دهید که کاملا گرم شود.
  • یخچال: برنج را به مدت یک شب داخل یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود، روز بعد آن را گرم کنید.

نحوه تشخیص خراب شدن برنج

در مورد برنج خام به راحتی می توان فهمید چه زمانی باید آن را دور ریخت، اگر نشانه های کپک یا تغییر رنگ در کیسه برنج خود مشاهده کرده اید نباید از برنج استفاده کنید.

اگر بوی برنج تغییر کرده احتمالا به این دلیل است که بوی برخی غذاهای اطراف خود را جذب کرده و مصرف آن خطری ندارد، اما برای اطمینان از این مسئله بهتر است آن را دور بریزید زیرا خوردن برنجی که به جای رایحه خوش برنج بوی غذاهای دیگر را به خود گرفته لذت بخش نخواهد بود.

به علاوه در اکثر موارد اگر برنج خام بوی بد بگیرد یعنی مشکلی وجود دارد، اگر متوجه ورود آب و رطوبت به داخل کیسه شده اید آن را دور بریزید.

در مورد برنج پخته نیز به راحتی می توان خراب شدن آن را تشخیص داد. بوی بد یا بدون بو بودن اولین علامت خراب شدن برنج پخته است. نشانه دیگر لزج شدن بافت آن می باشد. همچنین به محض مشاهده تغییر رنگ یا کپک روی سطح برنج آن را دور بریزید.

منبع: doesitgobad

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *