کلبه من

با شغل طراحی بازی آشنا شوید

عمومی

۱۴ خرداد ۱۴۰۰ 312 بازدید
کلبه من

با شغل طراحی بازی آشنا شوید

وقتی یک بازی ویدیویی را تجربه می‌کنید، تشخیص‌اش خیلی ساده است که مدل ساز سه بعدی یا انیماتور برای بازی چه کاری انجام داده. برای طراح صدا و موزیک ساز نیز مشخص کردن کار هر کس ساده است. البته که بدون برنامه نویسان و هزاران خط کدی که نوشته‌اند بازی اصلا وجود نداشت. ولی برای بخش هایی که خیلی واضح نیستند چه؟ برای مثال چه کسی تعیین می‌کند که در یک بازی شوتر اول شخص، چند گلوله باید در خشاب اسلحه باشد؟ یا یک راند از بازی چقدر سخت باشد؟ یا سرعت شلیک اسلحه چقدر باشد؟ زمان تعویض خشاب چطور؟ همه‌ی این کار‌ها در حوژه‌ی طراحی بازی گنجانده می‌شوند.

 

در یک بازی ادونچر چه کسی تعیین می‌کند که در قرمز رنگ، فقط با کلید قرمز باز شود؟ در یک بازی نقش‌آفرینی چه کسی درخت مهارت‌‌ها و سیستم اقتصادی بازی را درست می‌کند؟ در آخر و مهم‌تر از همه، چه کسی مسئول سرگرم کننده بودن بازی است؟ می‌توان گفت گیم‌دیزاین یکی از متنوع‌ترین نقش‌ها در صنعت بازی است.

وظیفه اصلی طراح بازی این است که المان های مختلف بازی را بفهمد و این المان‌ها را به تجربه‌ای درگیرکننده برای بازی‌کن تبدیل کند تا وی از بازی لذت ببرد. این کار به یک سری مهارت پیشرفته در زمینه فنی و همچنین هنری نیاز دارد. چرا که طراح بازی از نرم افزار ویرایش مرحله برای ساخت مراحل بازی و از برنامه‌نویسی سطح بالا برای پیاده‌سازی اتفاقات بازی استفاده می‌کند.

چیزی که باید متوجه شوید این است که طراح بازی بودن فقط این نیست که سر کار ظاهر شوید و برای داستان و کاراکتر ها و خود بازی ایده پردازی کنید. طوفان فکری داشتن و رسیدن به ایده‌های خوب فقط ۱۰٪ کاری است که یک طراح بازی انجام می‌دهد. ۹۰٪ باقی مانده، اجرای این ایده‌هاست. برای پیاده‌سازی ایده‌ها نیز طراح بازی از ابزار‌های هنری و فنی بهره می‌برد.

ابزار‌هایی که طراحان بازی استفاده می‌کنند با توجه به استودیویی که در آن کار می‌کنند متفاوت است. اما یک سری ابزار وجود دارند که تمام گیم‌دیزاینر‌ها از آن استفاده می‌کنند. احتمالا همین حالا هم شما از بسیاری از آن ها استفاده می‌کنید. ابزار‌های مورد نیاز طراحان بازی با توجه به موتوری که بازی با آن ساخته می‌شود، نرم افزارهای سه‌بعدی مورد استفاده و جنس بازی، متغیر است.

ابزار‌های مشترک طراحی بازی

نرم‌افزارهای ویرایش متن

پروسه طراحی بازی با ایده‌پردازی شروع می‌شود و این ایده‌ها باید جایی نوشته شوند. نرم افزاری مثل ورد مایکروسافت در همه جا استفاده می‌شود. ایده‌های اصلی بازی و گیم‌پلی پیش از اجرا، نوشته می‌شوند. یک طراح بازی باید به خوبی با نرم افزارهای ویرایش متن آشنا باشد؛ چرا که در روند ساخت بازی باید مستنداتی بنویسد که شامل جداول، عکس، فهرست، هدر و پا‌نوشت می‌شود. همه این‌ها نیاز به مهارتی بیش از نوشتن یک پاراگراف ساده دارد. بعضی از مستندات بازی مانند GDD ( گیم دیزاین داکیومنت) گاهی اوقات بسیار بزرگ می‌شوند. برای بهینه کردن خوانایی این مستندات نیاز است که فرمت مناسبی به کار گرفته شود.

اکسل

آشنایی با نرم افزاری مانند اکسل مایکروسافت یک شرط ضروری است. تمام طراحان از این نرم‌افزارها به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنند. قدرت اکسل در نگه‌داری اطلاعات و فرمول‌های ریاضی است که به کمک آن‌ها می‌توان سیستم‌های اقتصادی، کسب تجربه (XP) و درجه سختی را ساخت. برای بهتر کار کردن، طراحان باید با اسکریپت نویسی اکسل نیز آشنا شوند. این کار هنگام ساخت جداولی که اطلاعات را مهیا می‌کنند لازم می‌شود. برنامه‌نویسان بازی می‌توانند کد‌هایی بنویسند که اطلاعات موجود در جداول را مستقیم استخراج و وارد بازی می‌کند.

Microsoft Visio

یکی دیگر از نرم‌افزار‌های مورد نیاز، Microsoft Visio است. از آن برای طراحی دیاگرام، فلوچارت و پایپ‌لاین می‌توان استفاده کرد؛ به عنوان مثال، برای تعیین این که وقتی بازیکن می‌میرد چه اتفاقی بیفتد، وقتی بازیکن از بازی خارج شود چه صفحه‌ای ظاهر شود یا این که بازیکن باید چه کار‌هایی انجام دهد تا بتواند بازی‌اش را ذخیره کند. یک نفر باید تمامی این‌ها را طراحی کند. کشیدن فلوچارت در چنین طراحی‌هایی به خوبی به کار می‌آید. در بهترین حالت، تمامی جریان بازی باید به صورت دیاگرام نمایش داده شود. این کار کمک شایانی نیز به برنامه نویسان می‌کند و خوشحالی برنامه‌نویس نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

 

فتوشاپ

تمامی طراحان بازی از فتوشاپ استفاده می‌کنند؛ یا حداقل آن را بلدند. قرار نیست گیم‌دیزاینر بافت‌های بازی را طراحی کند. آن‌ها از فتوشاپ برای نشان دادن آن چیزی که در بازی نیاز دارند بهره می‌برند. قبل از این که طراح، یک پازل را در بازی ادونچر درست کند، تصویر کلی از آن را در فتوشاپ می‌سازد. در این جا طراح تعیین می‌کند که آیتم‌های مورد نیاز ( گلوله یا جان) کجا قرار می‌گیرد، دشمنان از کجا ظاهر می‌شوند یا از کجا قرار است صحنه سینماتیک بعدی نمایش داده شود. نیازی نیست که شما مانند طراحان گرافیکی در استفاده از فتوشاپ حرفه‌ای باشید. فقط کافی است بدانید چطور از لایه‌ها استفاده کنید، متن بنویسید، عکس‌های مرجع را ویرایش کنید و فایل‌های مورد نظرتان را خروجی بگیرید.

تخته سفید

در محیط‌هایی که تیم در کنار هم کار می‌کند و ممکن‌ است هر لحظه یک جلسه برگزار شود به تخته سفید نیاز است. با این که این یک نرم افزار نیست اما تخته سفید در هر شرکتی برای طراحی‌های کلی، نوشتن وظایف و هر چیزی که در لحظه به ذهن می‌رسد بسیار کاربرد دارد. اگر وارد یک شرکت شوید ممکن است حتی تخته سفیدی را ببینید که در زیر نوشته‌های آن با تذکر زیادی نوشته شده که موارد بالا را به هیچ وجه پاک نکنید.

ابزارهای مختلف گیم دیزاین

استودیو‌های بازی سازی یا از موتور‌های لایسنس شده استفاده می‌کنند یا خودشان موتور را می‌سازند. این نکته تعیین می‌کند که طراح بازی باید از چه ابزاری استفاده کند. ابزارها و موتورهایی مانند Unity 3D و Unreal بسیار مشهور هستند. هر طراح بازی‌ای بهتر است با این موتو ها آشنا باشد تا تجربه‌اش را به استودیوها منتقل کند. برای مثال اگر با ساخت دنیای بازی در یونیتی آشنا شوید، می‌توانید وارد هر استودیویی که از آن استفاده می‌کند شده و بدون پیش نیاز خاصی شروع به طراحی کنید.

توسعه‌دهندگانی که از تکنولوژی‌های خودشان استفاده می‌کنند معمولا از استاندارد‌های نرم افزار‌های مشهور استفاده می‌کنند. هم‌چنین نرم افزار‌های Maya و 3D Studio Max نه تنها برای مدل‌سازی و انمیشین‌سازی، بلکه به عنوان ابزار طراحی مرحله نیز کاربرد دارند. این نرم افزارها همه‌کاره هستند، چرا که می‌توان پلاگین‌هایی برای آن‌ها نوشت تا پشتیبانی خوبی از موتور بازی کنند. برای زبان‌های برنامه نویسی نیز C++ و جاوا کاربرد دارند.

مهارت‌هایی که داشتن آن‌ها ارزشمندتان می‌کند

موارد بالا ابزار‌هایی بودند که طراحان بازی باید بیاموزند و هر کسی می‌تواند آن ها را فر اگیرد. اما چه مهارت‌هایی وجود دارد که یک گیم دیزاینر را برای شرکت ها ارزشمند می‌کند؟

مهارت های فنی و مبتکرانه قوی

بعضی از طراحان می‌توانند به خوبی یک برنامه نویس رندرینگ، اسکریپت نویسی کنند اما نمی‌توانند ایده‌های خود را به صورت دیداری به خوبی نشان دهند. بعضی دیگر از طراحان نیز می‌توانند ایده‌ها و مراحل را به زیبایی هر چه تمام‌تر طراحی‌ کنند اما قادر به برنامه نویسی نیستند. یک طراح بازی عالی باید هم اسکریپت نویسی خوبی باشد و هم طراحی ماهر. از دید یک شرکت بازی سازی نیز چنین فردی می‌تواند کار دو نفر را انجام دهد؛ در نتیجه ارزشمندتر است.

مهارت‌های طراحی ویژگی

اگر فکر می‌کنید که با طراحی یک کمبوی مبارزاتی به عنوان یک طراح بازی عالی در نظر گرفته می‌شوید در اشتباه هستید. تصور می‌کنید که استودیو بین شما و کسی که کل سیستم کمبو‌ی بازی را طراحی کرده است چه کسی را انتخاب می‌کند؟ طراحی خُرد بد نیست اما دیزاینر‌هایی که یک سیستم یا ویژگی بازی را به کلی طراحی می‌کنند بهتر هستند.

سعی کنید در طراحی‌های خود بزرگ فکر کنید. اجازه دهید طراحان تازه‌کار جزییات را طراحی کنند. به جای ساختن یک شاتگان باحال که دیوار‌ را سوراخ می‌کند به فکر طراحی یک سیستم جدید برای سلاح‌ها باشید. ارزش کار در اینجاست. زیرا در نهایت به شما اجازه می‌دهد فادر به تجسم تمام بازی در ذهن باشید.

 

مهارت‌های قوی ارتباطی

طراحی بازی جایی بین برنامه نویسی، طراحی گرافیکی و تهیه کنندگی بازی قرار دارد. برنامه نویسی و طراحی گرافیکی که معلوم است. تهیه کننده به این دلیل که ناشران و رسانه‌ها به دنبال بازی سرگرم کننده هستند، معمولا به دنبال طراح بازی برای تایید این مورد هستند. بنابراین، دیزاینر باید بتواند با اعتماد به نفس و شفافیت بنویسد و صحبت کند. باید بتواند صحبتش را بر اساس مخاطبش تغییر دهد، چرا که برنامه نویسان و طراحان هنری مثل هم فکر نمی‌کنند. هم‌چنین طراحی که بتواند ایده‌ها و بازی را به صورت یک جسم کامل و بی نقص ارائه کند ارزشمند است.

توانایی مدیریت زمان

اگر شما پیکاسو یا بتهوون هستید، هر چقدر که می‌خواهید روی پروژه هنریتان وقت بگذارید. اما اگر شما یک طراح با زمان محدود برای انتشار بازی هستید باید به زمان‌بندی توسعه‌ بازی احترام بگذارید. توانایی انجام کار با کیفیت در زمان محدود به نظر غیر ممکن می‌آید ولی همیشه این انتظار وجود دارد. تنها با تجربه کافی شما می‌توانید چنین اعتماد به نفس و قابلیتی را کسب کنید.

مهارت یاد دادن

اگر بتوانید به مرور زمان مهارت‌های بالا را به دیگر افراد آموزش دهید از استرس شما کاسته می‌شود و موقعیتتان بالا می‌رود. با گذشت زمان می‌توانید درجه‌ی شغلیتان را به این صورت بهتر کنید.

راه طراح بازی شدن

اگر تا قبل از سال 2000 می خواستید طراح بازی شوید، باید از قبل در صنعت بازی سازی می بودید و صرفا نمی‌توانستید شغل گیم دیزاین را انتخاب کنید. با این که امروزه نیز این مسیر وجود دارد، اما راه های دیگری نیز باز شده اند. امروزه می توان دوره‌ها و حتی رشته های دانشگاهی مختلفی را در زمینه گیم دیزاین گذراند. برای تبدیل شدن به یک طراح بازی راه‌های زیر را می توانید در پیش بگیرید.

مسیر «کنترل کیفیت» یا «تولید»

تستر بازی شدن، شما را در مسیر آشنایی با نحوه ساخت و تولید بازی قرار می‌دهد. از این طریق متوجه می‌شوید که صنعت بازی چگونه کار می‌کند. هم‌چنین از موقعیت تستر بودن می توان راه خود را به موقعیت‌های تولید کنندگی باز کرد. با کار کردن در تولید کنندگی ارتباط بیشتری با استودیو های توسعه بازی خواهید داشت و بدین صورت می‌توانید علاقه خود به گیم دیزاین را نیز نشان دهید. با عرضه بازی‌های بیشتر در موقعیت تولید کننده، تجربه بیشتری در نحوه طراحی بازی ها پیدا می‌کنید و به این صورت می‌توانید وارد موقعیت شغلی طراح بازی شوید. مسیر گیم دیزاینر شدن از تستر بودن به تولید کنندگی و سپس طراحی بازی چیزی نزدیک به 3 سال به طول می انجامد.

 

مسیر تحصیلی

گرفتن یک مدرک تحصیلی در زمینه گیم دیزاین هر روزه معمول تر می شود. با گذراندن 4 سال در دانشگاه، با ابزار های گیم دیزاین آشنا می شوید. هم چنین بسیاری از دوره های طراحی بازی، شما را در محیط ساخت بازی قرار می‌دهد. این کار خیلی مهم است؛ چرا که شما را با یک بازی واقعی تمام شده و تجربه‌ای از گیم دیزاین قرار می دهد که می توانید در رزومه خود قرارش دهید. هم چنین موقعیت آشنا شدن با استودیوهای توسعه بازی را در دانشگاه به دست می آورید. کیفیت کار دانش آموز و افتخاراتی که به دست می‌آورد می تواند وی را در حد یک طراح بازی متوسط آماده کند.

مسیر خود آموزی

پلتفرم های iOS و اندروید راه‌های خوبی برای ساخت بازی‌های کوچک در اختیار ما گذاشته‌اند. هرکسی می‌تواند به سادگی یک محصول قابل بازی طراحی کند. اگر بتوانید به خوبی بازی را کد نویسی و طراحی کنید، شانس خوبی برای استخدام شدن در استودیوها خواهید داشت؛ به خصوص اگر آن استودیو روی پلتفرم مشابهی که شما با آن کار کرده‌اید محصول تولید کند. این که چقدر طول می‌کشد تا یک بازی مستقل بسازید بستگی به دانش و تجربه خودتان دارد. ممکن است چند ماه طول بکشد یا چند سال.

مسیر شغلی طراحی بازی

احتمالا در نهایت می خواهید بدانید که مهارت‌های طراحی بازی شما را به چه جایگاهی در شغلتان خواهد رساند. با بالا رفتن در موقعیت های شغلی این مسیر می تواند کمی متفاوت باشد؛ اما همه موقعیت های شغلی که کسب خواهید کرد درآمد نسبتا خوبی به همراه خواهند داشت. این که رسیدن به موقعیت های بالاتر چه مقدار طول بکشد بستگی به مهارت طراحی، اخلاق کاری، شانس، هوش سیاسی و ارتباطی و در نهایت موفقیت عناوینی که می‌سازید دارد.

مسیر شغلی با توجه به شرکتی که در آن کار می کنید و موقعیت هایی که آن ها استفاده می کنند، متفاوت است. هم چنین ممکن است این مسیر با تولید کنندگی نیز ترکیب شود. برای مثال، هیدئو کوجیما، سازنده سری بازی های متال گیر سالید، یک طراح بازی است اما عنوان تولید کننده ارشد را به خود می‌دهد

علی رغم این که چه عنوان شغلی داشته باشید، رسیدن به درجات بالاتر نیازمند کار سخت است. بازی‌های عالی توسط تیم‌های عالی ساخته می‌شوند و تیم‌های عالی از افراد مستعد تشکیل می‌شود. مستعد بودن نیز از تجربه، جدی گرفتن شغل و حرفه ای بودن به دست می آید. خودتان را در محاصره افراد با استعداد قرار دهید تا هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید. مهم تر از همه این که شما باید اشتیاق موفقیت و عالی شدن را داشته باشید.

سعی کنید خودتان را در موقعیت رییس استودیو یا دریافت جایزه بهترین بازی سال یا طراحی و ساخت سیستمی در نظر بگیرید که همه می خواهند آن را شبیه سازی کنند. مهم نیست آن چیزی که طراحی می کند چقدر بد یا خوب است، مهم این است که همیشه بهترین کارتان را ارائه دهید. این گونه می‌توانید تاثیری در صنعت بازی به عنوان یک طراح بازی داشته باشید.

 

منبع: انیمیشین آرنا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *