کلبه من

آیا زعفران خراب می شود؟

عمومی

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ 195 بازدید
کلبه من

آیا زعفران خراب می شود؟

زعفران یکی از گران ترین ادویه جات دنیا است که همه کدبانوهای ایرانی از آن برای خوش طعم و خوش رنگ کردن غذاهای خود استفاده می کنند.

اگر از جمله افرادی هستید که معمولا زعفران را به صورت عمده و به مقدار فراوان خریداری می کنید حتما تا چندین سال از آن استفاده می کنید زیرا مقدار مورد استفاده از زعفران در هر وعده غذایی بسیار اندک است و سال ها طول می کشد تا تمام شود اما آیا زعفران پس از گذشت این مدت طولانی همچنان قابل استفاده است یا ممکن است خراب شود؟

 

آیا زعفران خراب می شود؟

برای این که بتوانید از عطر، طعم و خواص خارق العاده زعفران نهایت استفاده را ببرید بهتر است آن را مانند بسیاری از ادویه های دیگر در سریع ترین زمان ممکن مصرف کنید زیرا این ادویه با گذشت زمان به تدریج قدرت خود را از دست داده و بدون شک بعد از گذشت 2 یا 3 سال عطر و طعم اولیه خود را نخواهد داشت.

زعفران به دو فرم رشته ای و پودر عرضه می شود و معمولا روی بسته بندی هر دو بهترین زمان استفاده درج شده است، خوشبختانه در صورت نگهداری صحیح از این ادویه می توانید تا ماه ها و حتی سال ها بعد از گذشت این تاریخ نیز از آن استفاده کنید.

اگر هیچ تاریخی روی بسته بندی درج نشده این طور در نظر بگیرید که احتمالا ادویه به مدت 2 تا 3 سال بعد بیشترین عطر و طعم خود را خواهد داشت اما به مرور زمان این ویژگی ها کاهش یافته تا جایی که برای رسیدن به همان عطر و طعم اولیه باید مقدار زیادی زعفران داخل غذای خود بریزید.

به طور کلی بهترین زمان مصرف پودر یا رشته های زعفران (در صورت نگهداری صحیح) معمولا بیش از یک سال می باشد و در این مدت شما بهترین کیفیت زعفران را خواهید داشت.

نحوه نگهداری زعفران

روش نگهداری پودر و رشته های زعفران تقریبا یکسان و بسیار شبیه سایر ادویه ها از جمله دارچین یا برگ بو است.

اولین و مهم ترین نکته درباره نگهداری زعفران این است که آن را در مکان خنک، تاریک و به دور از نور خورشید و منابع گرمایی قرار دهید. یک کمد تاریک، کشوی ادویه جات یا کابینت آشپزخانه مکان مناسبی برای این منظور می باشد.

بعد از باز کردن درب زعفران، هر بار که از آن استفاده می کنید باید درب آن را محکم ببندید و در صورتی که امکان بستن درب وجود ندارد زعفران را به ظرف با درب محکم منتقل کنید. این کار باعث می شود زعفران از رطوبت و هوای تازه دور مانده و کیفیت خود را برای مدت زمان طولانی تر حفظ کند.

هنگام انتقال رشته های زعفران به ظرف دیگر مراقب باشید رشته ها شکسته و پودر نشوند.

بسیاری از افراد زعفران را در یخچال نگهداری می کنند اما این کار توصیه نمی شود زیرا در این صورت زعفران با تغییر دما و قرار گرفتن در دمای اتاق به راحتی رطوبت محیط را جذب می کند. اگر تمایل دارید آن را در یخچال نگهداری کنید، هر بار تنها مقدار مورد نیاز از آن را از یخچال خارج کرده و ظرف اصلی را بلافاصله داخل یخچال قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب نکند.

جذب رطوبت توسط زعفران می تواند باعث کپک زدن آن شود.

نحوه تشخیص خراب شدن زعفران

همان طور که قبلا اشاره کردیم زعفران خراب نمی شود مگر این که آب و رطوبت به پودر یا رشته ها برسد، در این صورت خودتان با توجه به ظاهر آن متوجه خراب شدن آن خواهید شد.

این ادویه نیز مانند سایر ادویه جات به مرور زمان قدرت، عطر و طعم خود را از دست می دهد و بعد از مدت زمان طولانی ممکن است عطر و طعم کمی داشته باشد. بنابراین اگر مدت زمان زیادی است زعفران را در منزل نگهداری می کنید قبل از استفاده حتما از معطر و خوش طعم بودن آن مطمئن شوید.

یک روش ساده برای تشخیص قابل استفاده بودن زعفران این است که مقدار کمی از آن را بین انگشتان خود مالیده و بو کنید، اگر عطر و طعم آن هنوز قوی است می توانید از آن استفاده کنید اما اگر بوی خود را از دست داده بهتر است آن را دور بریزید.

اگر عطر و طعم زعفران بسیار کم شده می توانید آن را دور بریزید یا هر بار از مقدار زیادی از این ادویه در غذای خود استفاده کنید تا به عطر و طعم مورد نظرتان برسید.

منبع: doesitgobad – kesarisaffron

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *