کلبه من

آیا چای خراب می شود؟

عمومی

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ 179 بازدید
کلبه من

آیا چای خراب می شود؟

چای از نوشیدنی های پر طرفدار و پر مصرف در میان خانواده های ایرانی است و به همین دلیل گاهی آن را به صورت فله ای خریداری کرده و اغلب چند کیسه از آن در آشپزخانه بسیاری از ما جا خوش کرده است.

سوالی که معمولا هنگام تهیه چای کهنه ممکن است به ذهن مان خطور کند این است که آیا چای کیسه ای یا برگ چای که مدت ها از زمان خرید آن ها گذشته ممکن است خراب شده باشد یا برای سلامتی مضر باشد یا می توان آن را با خیال راحت استفاده کرد؟

آیا چای خراب می شود؟

اکثر چای ها در بسته بندی های دارای بهترین تاریخ مصرف ارائه می شوند که می گوید برگ چای تا چه زمانی طراوت خود را حفظ می کند.

در واقع چای که هنوز به آن آب اضافه نشده خراب نمی شود اما به مرور زمان اکثر انواع آن دچار کاهش کیفیت و کهنگی می شوند.بنابراین تاریخ درج شده روی محصول بیان گر مدت زمانی است که می توان انتظار داشت چای عطر و طعم اولیه خود را حفظ کند و استفاده از آن بعد از این تاریخ خطری برای سلامتی ندارد.

به طور کلی تعیین این که چای چه مدت بعد از گذشت بهترین تاریخ مصرف آن، همچنان طعم خوبی خواهد داشت امکان پذیر نیست و برای چای های مختلف متفاوت می باشد.

به طور کلی هر چه برگ های بیشتر پردازش شده باشند مدت زمان طولانی تری کیفیت خود را حفظ می کنند، به عبارت دیگر محبوب ترین نوع چای که چای سیاه است ماندگاری بیشتری دارد در حالی که چای اولانگ که از نظر میزان پردازش بین چای سبز و چای سیاه قرار دارد دارای ماندگاری کمی کمتر از چای سیاه می باشد و چای سبز که یکی از انواع کمتر پردازش شده چای است ماندگاری اش به مراتب کمتر از سایرین می باشد.

علاوه بر نوع چای، کیفیت چای نیز برای تعیین مدت زمان ماندگاری و تازگی آن اهمیت دارد، مثلا چای سبز با کیفیت خوب ممکن است ماندگاری بیشتری نسبت به چای سیاه بی کیفیت داشته باشد.

به طور خلاصه هر دو برگ چای و چای کیسه ای به مدت 6 تا 12 ماه بعد از بهترین زمان مصرف کیفیت خود را حفظ می کنند و بعد از گذشت این مدت زمان، اگرچه معمولا کیفیت کاهش می یابد اما مصرف آن برای سلامتی بی خطر است.

نحوه نگهداری از چای

نحوه نگهداری چای مانند نگهداری قهوه است، باید آن را در مکان خشک، تاریک و دور از منبع گرمایی، نور و هوا نگهداری کنید. انباری یا فضای داخل کابینت یا کمد در آشپزخانه مکان مناسبی برای این منظور است.

به علاوه بعد از باز کردن درب ظرف یا کیسه چای برای اولین بار، باید همیشه و بعد از هر استفاده درب را محکم ببندید زیرا  جریان دائمی هوا به داخل آن باعث می شود چای سریع تر کهنه شود، چیزی که اصلا از آن خوش تان نخواهد آمد!

اگر چای داخل بسته بندی کاغذی قرار دارد و نمی توانید درب آن را محکم ببندید می توانید چای کیسه ای یا برگ چای را داخل ظرف درب دار بریزید. برخی ظروف مخصوص چای در بازار وجود دارد که ظاهر بسیار زیبایی داشته و برای دکوراسیون آشپزخانه نیز ایده آل می باشند.

البته اگر تصمیم دارید ظرف یک یا دو ماه آینده، همه چای کیسه ای یا برگ ها را استفاده می کنید می توانید آن ها را داخل ظرف اصلی نگهداری کنید زیرا در هوا در کوتاه مدت نمی تواند تاثیر محسوسی روی کیفیت چای بگذارد.

نحوه تشخیص خراب شدن چای

در حالت کلی چای خراب نمی شود مگر این که آب یا مایعات دیگر به آن برسد که در این صورت کپک می زند و باید آن را دور بریزید.

اگر چای کیسه ای یا برگ چای از هر نظر (طعم، ظاهر و رایحه) خوب به نظر می رسد می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید اما این که مصرف چای برای سلامتی خطری نداشته باشد همیشه به این معنا نیست که طعم و عطر آن نیز دلچسب است، بلکه به مرور زمان بیشتر انواع چای دچار معضل کاهش کیفیت می شوند.

انتظار نداشته باشید چای ارل گری که پنج سال در گوشه آشپزخانه شما جا خوش کرده مانند روز اولش بی نقص و خوش طعم باشد!

منبع: doesitgobad

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *