کلبه من
کلبه من

آموزش رنگ آمیزی ساختمان؛ چطور اتاقمان را رنگ کنیم؟

رنگ آمیزی ساختمان هنری تکنیکی و درعین‌حال ساده است. اگر از ترفندهای آن آگاه شوید، به‌راحتی می‌توانید حال‌وهوای دکوراسیون داخلی خانه را تغییر دهید. در تعطیلات یا زمان‌هایی که وقت کافی دارید، می‌توانید دست‌به‌کار شوید تا با رنگ کردن خانه و ایجاد تنوع، فضای اطرافتان را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنید. در این مطلب، می‌خواهیم چند ترفند ساده را به شما درمورد رنگ آمیزی ساختمان بگوییم تا از فوت‌وفن رنگ کردن دیوار ، سقف ، اتاق خواب و سایر قسمت‌های خانه آگاه شوید. با چطور همراه باشید و خودتان را برای زندگی در خانه‌ای به رنگ دلخواهتان آماده کنید.

 

۱. ایده‌هایتان را پیش از شروع رنگ آمیزی ساختمان بررسی کنید

در گام اول رنگ‌کردن خانه، باید بدانید که چه طرح و ایده‌ای در ذهن‌تان است و می‌خواهید کدام‌یک از قسمت‌های خانه رنگ و طرحی نو داشته باشد. پیش از شروع، نتیجه نهایی را در ذهن‌تان تجسم کنید تا انتخاب برایتان راحت‌تر باشد. فراموش نکنید که قرار نیست هر چهار دیوار خانه یک رنگ داشته باشند. می‌توانید کمی خلاقیت و جسارت را چاشنی کارتان کنید.

مشخص کنید که برای کدام قسمت از خانه، می‌خواهید از طرح‌های برجسته در رنگ ‌آمیزی استفاده کنید و بهترین طرح موردنظرتان را در وب‌سایت‌ها و صفحه‌های اجتماعی پیدا کنید. علاوه بر رنگ کردن دیوار ، سراغ سقف هم بروید. از خودتان بپرسید آیا دوست دارید که در رنگ سقف، تنوع ایجاد کنید و متفاوت با دیوارها آن را رنگ بزنید؟

۲. مدت‌زمان رنگ آمیزی ساختمان را محاسبه کنید

مدت‌زمانی که شما برای رنگ آمیزی ساختمان نیاز دارید، به‌اندازه فضا، روش شما در نقاشی و میزان مهارتی که در این کار دارید، بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال برای استفاده از تناژ تیره‌رنگ بر روی دیوار و رنگ ‌آمیزی سقف، نیاز به زمان بیشتری دارید. همچنین رنگ‌کردن دیوارهایی که قبل از شروع، نیاز به تمیزکاری و صاف‌کردن سطوح دارند، بیشتر از رنگ‌ آمیزی دیوار معمولی طول می‌کشد.

درواقع رنگ‌ آمیزی بعضی از فضاها ممکن است فقط چند ساعت طول بکشد و بعضی دیگر به چند روز زمان نیاز دارد. حتما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، برای کارتان زمان در نظر بگیرید. فراموش نکنید که مقدمات شروع کار و پاک‌سازی نهایی هم زمان قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

۳. رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید

در قدم دوم از آموزش رنگ آمیزی اتاق و سایر قسمت‌های خانه، باید رنگ موردنظرتان را انتخاب کنید. از همان اول تصمیم بگیرید که تناژ روشن می‌خواهید یا تیره. رنگ های گرم دوست دارید یا طرف‌دار رنگ‌های سرد هستید. بنا به رنگ وسایل و مبلمان دکوراسیون خانه، تناژ موردنظرتان را انتخاب کنید. نمونه‌هایی از رنگ‌های انتخاب‌شده را روی دیوار امتحان کنید تا ببینید که در طول ساعات مختلف روز، چگونه به نظر می‌رسند.

بسیاری از شرکت‌های رنگ ‌آمیزی در سایت‌های خود، ابزاری دارند که به شما در انتخاب رنگ مطلوب خانه کمک می‌کنند؛ به این ترتیب که باید از فضای خانه و قسمتی که قصد رنگ ‌آمیزی آن را دارید، عکس بگیرید و آن را در سایت بارگذاری کنید تا رنگ‌های مختلف روی دیوارهای این فضا را پیش از اجرا ببینید.

البته این رنگ‌ها در شرایط واقعی کمی متفاوت هستند. به همین دلیل باز هم پیشنهاد می‌کنیم که برای اطمینان از کیفیت نتیجه کار، قبل از انتخاب رنگ نهایی، نمونه‌ای از رنگ‌های منتخب خود را روی قسمت کوچکی از دیوار بزنید تا ببینید که در شرایط مختلف نورپردازی از صبح تا شب چگونه خواهند بود.

۴. ابزاری مناسب برای رنگ آمیزی ساختمان انتخاب کنید

در این مرحله از آموزش رنگ‌کردن دیوار باید سراغ ابزارهای کارتان بروید. شما باید بر اساس رنگی که انتخاب کرده‌اید و وضعیت دیوارهای خانه، ابزار‌های مختلفی تهیه کنید. بسیاری از این ابزارها ضروری و اساسی هستند و باید پیش از شروع رنگ ‌آمیزی در هر ساختمانی، آنها را تهیه کنید. این ابزار مهم عبارت‌اند از:

  • رنگ ساختمانی؛
  • غلطک رنگ؛
  • قلم‌موی رنگ ‌آمیزی؛
  • مقداری پارچه بی‌استفاده؛
  • کاردک؛
  • سنباده؛
  • سینی رنگ؛
  • نوار نقاشی.

۵. مشخص کنید که به چه مقدار رنگ نیاز دارید

طبق یک قانون کلی، برای رنگ‌زدن تقریبا هر ۳۷ متر مربع از ساختمان، چه قسمت نمای ساختمان و چه مجموع دیوارهای یک اتاق، شما به یک گالن رنگ نیاز دارید. هر گالن معادل ۳٫۷ کیلوگرم است، اما گاهی تا ۴ کیلوگرم متغیر است. البته این روش محاسبه فقط یک قانون تقریبی است و نمی‌توان به‌طور دقیق به آن استناد کرد. در مقدار گفته‌شده، غلظت رنگ باید زیاد باشد و کیفیت خوبی داشته باشد. درضمن این مقدار رنگ برای یک لایه پوشش در نظر گرفته شده است. برای تجدید لایه‌های رنگ، بی‌شک به میزان رنگ بیشتری نیاز خواهید داشت و معمولا ۲ تا ۳ بار باید رنگ را تجدید کنید.

وقتی که قرار است روی رنگ تیره را با رنگ روشن بپوشانید، شرایط کمی سخت و زمان‌بر خواهد بود و به قوطی‌های رنگ بیشتری نیاز دارید. اگر به‌جای یک سطح صاف باید قسمت‌هایی با بافت‌های برجسته و نقش‌ونگار را رنگ ‌آمیزی کنید، به مقدار رنگ بیشتری نسبت به سطوح یکدست و صاف نیاز دارید. در این مواقع، تقریبا باید ۱۰ درصد بیشتر از مقدار محاسبه‌شده برای سطوح صاف رنگ تهیه کنید.

برای تعیین میزان رنگ موردنیاز خود، می‌توانید از ماشین‌حساب رنگ استفاده کنید. الگوریتم محاسبه رنگ ساختمان با جست‌وجوی عبارت «ماشین‌حساب رنگ» در گوگل، به‌صورت آنلاین در اختیارتان قرار می‌‌گیرد. با جای‌گذاری متراژهای خواسته‌شده، میزان دقیق رنگ موردنیاز را به‌ دست خواهید آورد.

۶. پیش از رنگ آمیزی ساختمان، اثاثیه را جمع کنید

پیش از شروع رنگ‌کردن خانه، باید تمام لوازم را از فضای مدنظرتان خارج کنید. این اثاثیه را به قسمت دیگر منزل ببرید تا قطره‌های رنگ به آنها پاشیده نشود. اگر فضای کافی برای جابه‌جایی اثاثیه ندارید، می‌توانید تمام لوازم را در مرکز اتاق یا سالن نشیمن جمع کنید و روی آنها را با ورقه‌های چندمتری پلاستیک بپوشانید. همین کار را باید در کف اتاق هم انجام بدهید و پیش از رنگ‌کردن اتاق، تمام قسمت‌های کف را با کمک نایلون بپوشانید. هرگز در انجام این کار کوتاهی نکنید و تمام لوازم خانه و کف اتاق را بپوشانید. شک نکنید که هرقدر هم دقت کنید، باز هم قطرات رنگ به اطراف پاشیده می‌شوند.

یک کاور رنگ تهیه کنید و لبه‌های پنجره، قرنیزهای دیوار، پایه‌های لوازم و چهارچوب در را با آن بپوشانید تا قطره‌های رنگ ظاهر آنها را خراب نکنند. قاب کلید و پریزها را بردارید و با کاور رنگ روی آن را بپوشانید.

بهتر است پیش از رنگ‌ آمیزی، دیوار را با اسفنج آغشته به آب و صابون بشویید تا چربی‌ها و گرد و غبار آن از بین برود.
پیش از شروع رنگ آمیزی ساختمان هم تمام حفره‌ها و قسمت‌های خراش‌برداشته دیوار را ترمیم کنید تا نتیجه کار صاف و یکدست شود.

۷. رنگ را مخلوط کنید

یکی دیگر از مراحل آموزش رنگ‌کردن دیوار ، اتاق خواب، سقف و… به‌هم‌زدن مداوم رنگ است. این کار را با یک تکه چوب انجام دهید. در طول مدت‌زمان رنگ آمیزی ساختمان به‌طور مداوم آن را به هم بزنید. اگر بیش از یک گالن رنگ استفاده می‌کنید، حتما همه را در یک سطل بزرگ بریزید و با هم مخلوط کنید؛ این‌گونه اختلاف بسیار ناچیز و احتمالی رنگ‌ها باهم بر اثر مخلوط‌شدن از بین می‌رود.

۸. در هنگام نقاشی، برای خودتان فنونی داشته باشید

رنگ شما مخلوط‌شده و آماده است، غلطک کنار دست‌تان است، کف اتاق و تمام وسایل پوشیده شده‌اند و همه‌چیز برای شروع رنگ آمیزی اتاق آماده است؛ اما قبل از آنکه دست‌به‌کار شوید و غلطک را رنگی کنید، باید ترفندی در نحوه رنگ‌کردن خانه برای خودتان در نظر بگیرید؛ مثلا برنامه ریزی کنید که رنگ‌کردن دیوار را از بالای اتاق به‌سمت پایین انجام ‌دهید یا قبل از دیوار، رنگ آمیزی ساختمان را از سقف شروع کنید.

یکی از نکات مهم در آموزش رنگ‌کردن دیوار، شروع از دیوارهای رنگ روشن و اتمام کار با دیوار کانونی و پررنگ است. ابتدا از دیوارهایی شروع کنید که می‌خواهید آنها را با رنگ روشن بپوشانید. نگران سرایت رنگ روشن به دیواری کانونی نباشید. پوشش پررنگ و نهایی این دیوار اثری از رنگ روشن باقی نخواهد گذاشت. بعد از خشک‌شدن دیوارهای رنگ روشن، حاشیه آنها را در مرز دیوار کانونی با چسباندن کاور رنگ بپوشانید تا رنگ تیره به آنها سرایت نکند.

از گوشه‌های یک دیوار شروع کنید و مسیرتان از بالا به پایین باشد. با غلطک فضای بیشتری را می‌توانید رنگ ‌آمیزی کنید، اما برای نقاطی که کمی نیاز به دقت دارند یا در زوایا هستند، می‌توانید از قلم‌مو استفاده کنید.

در هنگام استفاده از غلطک، بهتر است که دست‌تان در مسیری طولانی به‌شکل حرف W حرکت کند. با این روش، فضای بزرگ‌تری را می‌پوشانید و اثرات مزاحم به‌جای‌مانده از غلطک روی دیوار، کمتر خودش را نشان می‌دهد. بعد از خشک شدن لایه اول، لایه بعدی را شروع کنید.

۹. تهویه را فراموش نکنید

پنجره‌ها را باز و پنکه‌ها را روشن کنید تا در تمام مدت‌زمان رنگ‌ آمیزی ساختمان، تهویه خوبی داشته باشید و رنگ‌ها زودتر خشک شود. اگر آب‌وهوا در زمان رنگ‌کردن خانه مرطوب باشد، دیوارها دیرتر خشک می‌شوند.

باز گذاشتن پنجره‌ها، باعث ورود حشرات و گردوغبار به داخل خانه و نشستن آنها بر ‌روی رنگ می‌شود؛ بنابراین بهتر است پنجره‌‌‌ها را با توری محافظ بپوشانید.
بخارات و بوی رنگ ساختمان در بعضی از افراد، می‌تواند باعث سرگیجه، تنگی نفس، سردرد و حالت تهوع شود. اگر هریک از این حالت‌ها را داشتید، حتما از خانه خارج شوید و به فضای باز با هوای تازه بروید. بعد از مدتی که بازگشتید، مجدد تهویه اتاق را بررسی کنید.

۱۰. تمیزکاری را فراموش نکنید

با اتمام رنگ‌کردن خانه، اکنون زمان آن رسیده است که از نتیجه کارتان لذت ببرید. بعد از اتمام کار، کاورهای رنگ را از قسمت‌هایی که خشک‌شده‌ جدا کنید و روپوش‌ها و پارچه‌های رنگی‌شده را جمع کنید. قلم‌مو‌های رنگی را با حلال روغنی تمیز کنید. اگر رنگ‌ها لاتکس و بر پایه آب بوده است، می‌توانید از آب و صابون برای تمیزکردن آنها استفاده کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *